Autorehvid

Kuidas reguleerida rehvirõhku vastavalt kiirusele

Kas teadsite, et õige rehvirõhk suurte kiiruste juures on teie turvalisuse jaoks hädavajalik?

Euroopas piiravad kiirusepiirangud tavaliselt kiiret sõitu. Kuid teatud piiranguteta teedel või spetsiifilistes tingimustes võib olla vajalik rehvirõhu reguleerimine.

Kui rehv veereb suurel kiirusel, on see suurema koormuse all, eriti külgseinte deformatsiooni tõttu, mida nimetatakse läbipaindeks. See võib mõjutada rehvi jõudlust ja vastupidavust.

Rehvide läbipainde nähtus suurel kiirusel

Mis on rehvi läbipainde?

Insenerid kasutavad terminit läbipainde, et kirjeldada erinevust rehvi "koormamata" raadiuse (kaugus rehvi tipust selle keskpunktini ilma koormuseta) ja "koormatud" raadiuse (kaugus rehvi keskpunktist maapinnani, kui rehv on maapinnaga kontaktis) vahel. See lamenemine sõltub peamiselt koormusest, rehvirõhust ja kiirusest.

Kiiruse mõju deformatsioonile ja kandevõimele

Kiiruse suurenedes puutuvad rehvid kokku oluliste tsentrifugaal- ja soojusjõududega. Kui rõhku ei reguleerita õigesti, võib see põhjustada rehvi liigset deformatsiooni, mille tulemusel tekib kulumisjälje kahjustus. Samal ajal väheneb rehvi maksimaalne kandevõime kiiruse suurenedes.

Miks reguleerida rõhku?

Õige rõhk vähendab liigset läbipaindet ja aitab säilitada optimaalset turvalisuse taset. Sõitmine õigesti täidetud rehvidega, mis on kohandatud vastavalt kiirusele ja koormusele, säilitab jõudluse, vähendab kulumist ja hoiab ära ülekuumenemise.

Millist rehvirõhku on vaja suurte kiiruste juures?

Võtame näiteks standardse rehvi mõõduga 215/50R17 91W, mis on kavandatud tegema umbes 520 pöördet ühe kilomeetri läbimiseks. Kiirusel 50 km/h on see umbes 7 pööret sekundis. Kui kiirus tõuseb 240 km/h-ni, suureneb see arv 35 pöördeni sekundis. See tähendab, et läbipainde (rehvi deformatsioon) toimub iga 28 millisekundi järel. See nähtus põhjustab järk-järgulist ülekuumenemist ja märkimisväärset stressi rehvi sisemisele struktuurile.

ETRTO (Euroopa Rehvi- ja Veljetehnika Organisatsioon) on tunnistanud, et rehvide liigne läbipainde suurte kiiruste juures võib ohustada juhtide turvalisust. Külgseinte ja kulumisjälje oluline deformatsioon võib viia ebastabiilsuseni, ülekuumenemiseni ja äärmuslikel juhtudel rehvi purunemiseni.

Nende riskide minimeerimiseks soovitab ETRTO reguleerida rehvirõhku vastavalt kiirusele. Suurte kiiruste (üle 160 km/h) juures on vaja suurendada rehvirõhku, et kompenseerida nende kandevõime järkjärgulist vähenemist. See reguleerimine vähendab läbipaindet, parandab sõiduki stabiilsust ja piirab rehvide ülekuumenemist.

Juhised õige rõhu määramiseks vastavalt kiirusele

Rehvi maksimaalne kandevõime väheneb kiiruse suurenedes mehaanilise ja soojusliku stressi tõttu. Siin on üldised reeglid vastavalt ETRTO-le:

1. Viitemäärad kiiruste jaoks:

Viitemäär sõltub rehvi kiirusindeksist:

  • Q kuni V (160 kuni 240 km/h): Kandevõime vähenemine algab, kui kiirus ületab 160 km/h.
  • W (270 km/h): Kandevõime vähenemine algab kiirusel 190 km/h.
  • Y (300 km/h): Kandevõime vähenemine algab kiirusel 220 km/h.
2. Kandevõime vähenemine:

Kiiruste 160 kuni 210 km/h vahel (indeksid Q kuni V) väheneb kandevõime:

  • 5% iga täiendava 10 km/h kohta.

Üle 210 km/h kiiruste korral on vähenemine spetsiifiline iga kiirusindeksi jaoks:

  • Indeks V (240 km/h): Koguvähenemine 15% kiirusel 240 km/h.
  • Indeks W (270 km/h): Koguvähenemine 20% kiirusel 270 km/h.
  • Indeks Y (300 km/h): Koguvähenemine 15% kiirusel 300 km/h.
3. Rõhu reguleerimine kompensatsiooniks:

Rõhku tuleb suurendada, et kompenseerida kandevõime kaotust ja vähendada rehvide liigset läbipaindet (lamenemist).

ETRTO ametlik soovituste tabel

Speed Index R (max 106mph / 170km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
170 106 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2

Speed Index S (max 112mph / 180km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
180 112 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2

Speed Index T (max 118mph / 190km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2

Speed Index H (max 130mph / 210km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
210 130 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2.8 40.6

Speed Index V (max 149mph / 240km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
210 124 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2.8 40.6
240 149 +0.40 +5.8 522.75kg (-15%) 2.9 42.1

Speed Index W (max 168mph / 270km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160 100 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
190 118 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
210 124 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2.8 40.6
240 149 +0.40 +5.8 522.75kg (-15%) 2.9 42.1
270 168 +0.50 +7.2 492kg (-20%) 3 43.5

Speed Index Y (max 186mph / 300km/h)
Car Speed Increased Pressure Load Tyre Pressure
Km/h mph bar psi bar psi
160-220 100-136 0.00 0.00 615kg (maximum load) 2.5 36.3
240 149 +0.20 +2.9 584.25kg (-5%) 2.7 39.2
270 168 +0.30 +4.3 553.5kg (-10%) 2,8 40.6
300 186 +0.60 +8,7 522.75kg (-15%) 3.1 45

Tabelid põhinevad rehvil, mille kandevõime indeks on 91, ja kõik näidatud rõhud on mõõdetud külmas olekus.

Meie ekspertide nõuanne:
Rehvirõhu reguleerimine vastavalt kiirusele on lihtne, kuid oluline samm teie turvalisuse tagamiseks ja rehvide säilitamiseks. Enne teele asumist, eriti kiirete või pikkade reiside puhul, võtke mõni minut rehvirõhu kontrollimiseks.

Jätkake sirvimist ilma nõusolekuta >
Teave küpsiste ja muude jälgijate kohta
Rehviliider.ee (AD TYRES) ja tema partnerid (Google, Hotjar, Microsoft) kasutavad küpsiseid ja muid jälgijaid (Web Storage) saidi nõuetekohase töötamise tagamiseks, saidil navigeerimise lihtsustamiseks, statistiliste mõõtmiste tegemiseks ja reklaamikampaaniate isikupärastamiseks. Küpsised ja muud jälgijad salvestatakse teie seadmesse ja võivad sisaldada isikuandmeid. Me ei paiguta ühtegi küpsist ega muud jälgijat teie seadmesse ilma teie vaba ja teadliku nõusolekuta, v.a need, mis on vajalikud saidi nõuetekohaseks töötamiseks. Me säilitame teie valiku 6 kuuks. Te võite oma nõusoleku igal ajal tagasi võtta, minnes küpsiste ja muude jälgijate lehele. Te saate saidi kasutamist jätkata ilma andmata nõusolekut küpsiste ja muude jälgijate teie seadmesse paigutamiseks. Keeldumine ei takista juurdepääsu teenustele AD TYRES. Lisateabe saamiseks vaadake küpsiste ja muude jälgijate lehte.
Küpsiste isikupärastamine
LiveChat