Otsinguks klikkige siia

Kuidas reguleerida rehvi vastavalt sõidukiirusele

Kas teadsite, et suurtel kiirustel tuleb rehvirõhku reguleerida? See teave ei tohiks küll eriti kedagi normaaltingimustes puudutada, kuna meie kiirused on alati piiratud.

Siiski mõned täpsustused kõige hulljulgematele.

Rehvide deformeerumise suurus oleneb koormusest, mida nad peavad kandma. Turvisemuster omakorda vajub olles kontaktis teepinnaga.

Rehvi deformatsioon suurel kiirusel

Insenerid kasutavad defleksiooni mõistet, et eristada rehvipinna deformatsiooni suurust. Tehakse vahet kontaktpinnal, mis ei deformeeru ning pinnal, mis deformeerub.

Mida suurem on kiirus, seda rohkem rehvid deformeeruvad ning turvisemustrile tekivad kulumisjäljed. Mida suurem on kiirus, seda väiksem on sõiduki kandevõime.

Rehvirõhk peab vastama teie valitud sõidukiirusele, et tagada turvalisus ning optimaalne sooritusvõime.

Mis rõhk, mis kiirusele?

Võtame näiteks rehvi läbimõõduga 215/50R17 91W, mille pöörete arv on 550 ühe kilomeetri kohta. 50 km/h juures on pöörete arv umbes 7 pööret sekundis. Kui kiirus tõuseb kuni 240 km/h, võib pöörete arv sekundis tõusta kuni 35-ni ! Mida suurem on kiirus, seda kiiremini rehv deformeerub.

ETRTO (Euroopa rehvide ja velgede tehniline organisatioon) peab rehvi deformatsiooni väga oluliseks näitajaks, kuna see võib suurtel kiirustel sõitjad ohtu seada.

ETRTO on seega juhtinud tähelepanu, et rehvirõhk peab kokku sobima valitud sõidukiirusega. Suurel kiirusel on soovitatud kõrgem rehvirõhk kui see, mis on märgitud rehvi küljel.

Sobiva rehvirõhu valimine

Tavalistes sõidutingimustes tuleks rehvirõhku reguleerida järk-järgult, vastavalt kiiruse suurenemisele. Näide: tootja poolt soovitatud rõhku 2.4 baari rehvile 215/50R17 91W tuleks tõsta 0.10 baari iga 10 km/h kiiruse tõstmise kohta.

Seda välja arvatud juhul, kui tegemist on Vormel 1 sõiduga. Sel juhul tuleb ennast enne kurssi viia, mis on sobiv rõhu tase, selliste hulluste tegemiseks.

+10km/h = tõstke rõhku 0.10 baari võrra

Seejärel mida rohkem kiirus tõuseb, siis rehvi küljele märgitud kootmusindeks väheneb 5% iga 10km/h kiirendamise kohta, kuni kiirus on suurenenud 30km/h võrra.

+10km/h = -5% kandevõimet

Antud juhul standardindeksiga rehvi 215/50R17 91W kandevõime on 671 kilogrammi. See kandevõime ei ületa 570 kg kui ta on paigaldatud autole, mis sõidab kiirusega 240km/h.